Onderzoekers University of Bristol: ‘Geef adverteerders in kansspelbranche goede tools voor leeftijdsverificatie’

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 3 min.
  • Geüpdated: 19-09-2024.
  • Auteur

    Auteur

    Ingeborg Postema

Onderzoekers aan de University of Bristol roepen overheden op om bedrijven – aanbieders, affiliates en andere stakeholders – die actief zijn in de kansspelbranche de beschikking te geven tot goede tools waarmee zij digitaal de leeftijd van bezoekers van hun platform kunnen verifiëren. Ook in Nederland is leeftijdsverificatie voor online casino’s en affiliates een heikel punt.

Geef Adverteerders In Kansspelbranche Goede Tools Voor Leeftijdsverificatie

Uit het onderzoek, waarvoor de experts 880.000 gokadvertenties en de data van 1 miljoen internetgebruikers analyseerden, blijkt dat relatief veel gokreclames in het Verenigd Koninkrijk uiteindelijk kinderen bereiken. Dat is niet de bedoeling, want net als in Nederland gelden in het VK strenge regels rondom gokreclames, waaronder een verbod om die reclames aan kinderen aan te bieden.

 

Belangrijkste aanbeveling: faciliteer leeftijdsverificatie

Naar aanleiding van het onderzoek doen de wetenschappers in totaal acht aanbevelingen. De eerste en belangrijkste daarvan is een aanbeveling waar ook de kansspelbranche in Nederland veel baat bij zou hebben: maak goede tools voor leeftijdsverificatie beschikbaar voor alle partijen die betrokken zijn bij gokadvertenties.

Net als in Nederland zijn gokadvertenties gericht op kinderen in het VK niet toegestaan. Wel zijn de regels iets soepeler dan in ons land: in Engeland mogen reclames niet gericht zijn op kinderen van 17 jaar of jonger, terwijl die grens in Nederland op 24 jaar ligt.

Kansspelaanbieders, affiliates en andere partijen die adverteren in de kansspelsector hebben echter moeite om zich aan dergelijke wetgeving te houden. Dat komt doordat het lastig is om digitaal te bepalen hoe oud een internetgebruiker is. De onderzoekers van de University of Bristol pleiten er nu dus voor om adverteerders te faciliteren en vanuit de overheid te voorzien over goede tooling waarmee dat makkelijker wordt.

 

Nederland: 95%-regel

Ook in Nederland zou dergelijke tooling een uitkomst zijn voor bedrijven die adverteren in de kansspelsector. In Nederland moeten zulke bedrijven – niet alleen online casino’s, maar bijvoorbeeld ook affiliate-websites – voldoen aan de zogeheten 95%-regel. Die regel schrijft voor dat bedrijven moeten kunnen aantonen dat 95 procent van hun online verkeer bestaat uit bezoekers van 24 jaar of ouder. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze geen gokadvertenties tonen.

De methode die dergelijke sites hiervoor toepassen, is bezoekers bij het betreden van een website vragen om hun leeftijd. Dat is echter allerminst een waterdichte methode: iedereen kan eenvoudig een willekeurige leeftijdscategorie aanvinken. Daarom moeten adverteerders de leeftijd van hun online verkeer tegenwoordig aantonen aan de hand van persoonsgegevens vanuit Google. Dit is echter een privacygevoelig proces, dat ook niet volledig betrouwbaar is, en bovendien voor veel websites praktisch niet uitvoerbaar.

Het is nog niet bekend of de Britse overheid actief aan de slag gaat met het advies van de onderzoekers om adverteerders in de kansspelbranche te voorzien van effectieve tooling voor leeftijdsverificatie. Mocht zulke tooling er in de toekomst komen, dan zou dat ook voor Nederlandse partijen heel interessant zijn.

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Ingeborg Postema

Over Ingeborg Postema

Inge is al ruim 12 jaar actief als gedreven auteur in de wereld van iGaming en online casino spellen. Ze heeft een passie voor alles…

Meer over Ingeborg Postema >

Top 6 Casino's