U bent hier: Home | Advertenties voor illegale casino’s, Pas op voor de gevaren!
Advertenties voor illegale casino’s, Pas op voor de gevaren!
YouTube, social media en mobiele games: zomaar wat plekken waar je in toenemende mate advertenties voor casino’s en gokspelletjes tegenkomt. Die advertenties, vaak in de vorm van een video, zijn niet alleen irritant – in veel gevallen zijn ze illegaal. De meest dubieuze advertenties spelen zelfs in op suïcidale gevoelens van kwetsbare jongeren.
Kansspelaanbieders zijn in Nederland aan strenge regels gebonden als het gaat om adverteren. Veel experts vinden die regels op dit moment zelfs te streng. Dit omdat legale online casino’s nauwelijks hun publiek nog kunnen bereiken. Dat leidt ertoe dat dat publiek vooral bereikt wordt door illegale partijen, die zich vanzelfsprekend niets aantrekken van alle regels.
Als het gaat om advertenties voor illegale casino’s, is dat precies wat er gebeurt. Er zijn in de laatste maanden diverse gevallen bekend van aanbieders van illegale gokspelletjes die Nederlanders via video-advertenties naar hun platforms proberen te krijgen. Die video’s kun je in toenemende mate tegenkomen in mobiele games, op YouTube, Facebook, X (voorheen: Twitter) en andere sociale netwerken. En hoewel de videootjes in eerste instantie onschuldig lijken, zijn ze dat bij nadere blik absoluut niet.
Advertenties voor illegale casino’s
Omdat het om illegale kansspelen gaat, zijn de advertenties voor die gokspelletjes uiteraard ook verboden. En dat terwijl ze wel circuleren op platforms waarvan je verwacht dat er toezicht is op de inhoud van advertenties. YouTube, Facebook en andere grote platforms. Maar ook in respectabele games komen de verboden advertenties voorbij. Er zijn voorbeelden bekend van illegale advertenties in spellen van Electronic Arts, maker van onder meer de Fifa-games.
Hoewel de video-advertenties dus verboden zijn, nemen de aantallen wel toe. Dat betekent over het algemeen maar één ding: dat ze succesvol zijn. Mensen klikken dus kennelijk op de advertenties en ze leveren traffic naar de achterliggende (illegale) aanbieders van kansspelen op. Dat dat een groeiend probleem is, blijkt uit alle cijfers die momenteel beschikbaar zijn rondom het illegale gokcircuit in Nederland.
Nederlands verkeer naar illegale goksites groeit
Het aantal Nederlanders dat maandelijks – op welke wijze dan ook – naar illegale aanbieders van online kansspelen wordt geleid, is enorm. De meest betrouwbare cijfers hebben we van Google: daar gaat het om maar liefst 270.000 mensen per maand.
Dat werkt als volgt: legale online casino’s mogen niet zomaar advertenties inkopen bij Google. Daar zijn strenge regels aan verbonden. Zo mogen advertenties alleen gericht zijn op personen van 24 jaar of ouder. Google en het online casino moeten op verzoek kunnen aantonen dat ze zich aan die regels houden, als de Kansspelautoriteit daarnaar vraagt. Het probleem is dat Google van lang niet alle internetgebruikers kan vaststellen hoe oud ze zijn – dan moeten ze zijn ingelogd in de Chrome-browser en die data hebben gedeeld. Dat alles leidt ertoe dat het voor online casino’s heel lastig is om via betaalde zoekresultaten in Google – toch het meest gebruikte platform in Nederland – te adverteren.
Illegale buitenlandse aanbieders hebben daar allemaal geen last van. Die hebben maling aan de regels en kopen gewoon voor grof geld wagonladingen betaalde zoekresultaten in. Met als gevolg dat maar liefst 80 procent van alle advertenties in Google omtrent kansspelen momenteel leiden naar illegale online casino’s. Een enorm probleem, met dus ook ingrijpende gevolgen: honderdduizenden Nederlanders die elke maand nietsvermoedend naar online casino’s surfen.
Het genoemde aantal van 270.000 mensen gaat dus alleen om de traffic die via Google bij illegale kansspelaanbieders terechtkomt. Alle traffic die dit soort aanbieders binnenhalen met bijvoorbeeld de illegale video-advertenties op social media en in mobiele games komt daar nog bij.
Meta verwijdert meer dan honderd pagina’s
Dat het doorsturen van nietsvermoedende consumenten naar illegale casino’s een lucratieve business is, blijkt wel uit de aantallen advertenties en pagina’s op social media die zich ermee bezighouden. Meta maakte in januari 2024 bijvoorbeeld bekend dat het in twee maanden tijd meer dan honderd pagina’s had verwijderd waarop reclame werd gemaakt voor illegale casino’s. In veel gevallen werden op die pagina’s logo’s en illustraties gebruikt van bekende, legale kansspelaanbieders. Gedeelde links leidden gebruikers echter stiekem door naar illegale platforms.
Eén van de illegale kansspelaanbieders die op zo’n manier aan traffic probeert te komen, is B7 Casino. Deze niet-vergunde aanbieder liep in oktober 2023 tegen de lamp, toen bleek dat men het logo van Holland Casino misbruikte om Nederlanders naar zijn illegale online casino te lokken. Naast het logo van Holland Casino gebruikte men ook illustraties en namen van bekende gokspelletjes van legale aanbieders, zoals Big Bass Bonanza en Gates of Olympus. Naar schatting klikten 30.000 mensen, overwegend Nederlanders, op de links voordat de pagina opgedoekt werd.
Een deel van de advertenties leidt niet direct naar illegale online casino’s, maar probeert gebruikers aan te sporen om een casino-app te downloaden. Uiteraard is die app ook weer afkomstig van een niet-vergunde, en dus illegale, aanbieder. In veel gevallen staat zo’n casino-app gewoon in de reguliere app stores.
Wat doen Apple en Google?
Dat leidt tot de vraag: waarom grijpen Google en Apple niet in? Beide partijen wijzen vooral naar zogeheten publishers van advertenties. Google en Apple voeren zelf geen toezicht uit op advertenties in mobiele apps, maar kopen deze in bij een externe publisher. Die is verantwoordelijk voor de ‘kwaliteit’, waaronder dus ook wordt verstaan: de legaliteit van advertenties.
In het geval van illegale advertenties in mobiele games, heeft Google al aangegeven dat er inderdaad verkeerde advertenties ‘doorheen geglipt’ zijn. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met de publishers om dit in de toekomst te voorkomen. Dat zijn natuurlijk mooie teksten, maar een concrete beleidswijziging is niet aan de orde.
Als het gaat om illegale casino-apps, kunnen die door gebruikers gemeld worden bij de App Store van Apple en de Google Play Store. Vooral in Google Play is het zomaar mogelijk dat er malafide apps beschikbaar worden gesteld, omdat het toezicht daar relatief mild is. De ervaring leert echter dat de uitbaters van de illegale casino-apps razendsnel weer nieuwe apps uit de grond stampen op het moment dat Google of Apple een app blokkeren.
Excessen: kwetsbare groepen getarget
De meest trieste voorbeelden van verboden advertenties voor illegale gokspelletjes zagen we in de zomer van 2024. In een legale mobiele game van Electronic Arts (EA) kwam ineens regelmatig een filmpje voorbij van een huilende tiener, die vertelde suïcidaal te zijn, totdat ze in aanraking kwam met een ‘heel leuk spelletje’ waardoor ze zich weer helemaal blij voelde: Plinko. Uiteraard is Plinko een berucht gokspel dat in Nederland helemaal niet aangeboden mag worden.
Toen het bestaan van deze advertentie eenmaal bekend werd, was de verontwaardiging groot. Het tv-programma Kassa (van BNNVARA) stelde kritische vragen aan Google, 113 Zelfmoordpreventie reageerde verontwaardigd en de Reclame Code Commissie kwam direct in actie. De advertentie was echter langere tijd zichtbaar, voordat EA die vanwege alle commotie verwijderde. Hoeveel mensen in de tussentijd op de advertentie gedrukt hebben, is niet bekend.
Met dit soort excessen zien we dat criminelen het targeten van kwetsbare groepen – in dit geval jongeren en jongvolwassenen met mogelijk suïcidale gevoelens – niet schuwen. Eerder dit jaar bleek ook al, uit onderzoek van het Keurmerk Verantwoorde Affiliates (KVA), dat diverse illegale casino’s zich tegenwoordig nadrukkelijk richten op spelers die in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) zijn opgenomen. In dat register – waar je je als speler zelf kunt inschrijven, maar waar kansspelaanbieders je ook moeten inschrijven zodra je problematisch gokgedrag vertoont – staan nu juist personen geregistreerd die absoluut geen gokspelletjes zouden moeten spelen.
Door dit soort extreem kwetsbare groepen heel nadrukkelijk als target te zien, laten de malafide aanbieders zien dat ze bereid zijn om bijna letterlijk over lijken te gaan om omzet te draaien. De illegale aanbieders werken daarbij bovendien niet alleen, maar werken vaak samen met illegale affiliates. Dat zijn partijen die via online content bezoekers nietsvermoedend doorsluizen naar de illegale casino’s. Het beruchte Techopedia, waarover we op deze site al eerder schreven, is op dit moment in Nederland verantwoordelijk voor meer dan 60.000 bezoekers per maand naar illegale casino’s en staat daarmee met stip op één in de lijst van meest schadelijke illegale affiliates.
Autoriteiten krijgen slecht grip
Je zou verwachten dat autoriteiten, zoals de Kansspelautoriteit of Reclame Code Commissie, bovenop dit soort praktijken zou zitten. In veel gevallen proberen ze dat ook wel, maar in de praktijk blijkt het offline halen van bijvoorbeeld een illegaal casino, een illegale advertentie of een illegale affiliate nog niet zo eenvoudig.
De Kansspelautoriteit legt niet-vergunde aanbieders bijvoorbeeld wel boetes op. Maar dikwijls zijn dit buitenlandse bedrijven die lachen om zo’n boete en gewoon niet betalen. Als zo’n bedrijf dan in een ver land zit, kan de Nederlandse Kansspelautoriteit verder niet heel veel.
Bovendien is van veel websites niet te achterhalen wie uiteindelijk de eigenaar is. Dan is er ook niemand te beboeten of anderszins aan te pakken. De Kansspelautoriteit heeft er in zulke gevallen weleens voor gekozen om dan het hostingbedrijf – daar waar zo’n website gehost wordt – aan te spreken, maar dat lost doorgaans het probleem niet op. Zo’n bedrijf schort de hosting dan op, maar een dag later staat de site weer online via een andere hostingfirma. Hostingbedrijven uit het buitenland reageren bovendien vaak niet op Nederlandse toezichthouders.
Zelfs respectabele bedrijven, zoals het eerdergenoemde Electronic Arts, komen pas laat in actie als er grove misstanden zijn. EA deed er drie weken over om de advertentie met het ‘suïcidale meisje’ te verwijderen. Twee dagen later bleek de advertentie echter alweer te zijn teruggekeerd. De Reclame Code Commissie kan ondertussen niets, omdat de adverteerders steeds van locatie wisselen: van Hongkong tot de Verenigde Arabische Emiraten. Ook hier blijkt weer: Nederlandse autoriteiten krijgen maar slecht grip.
Let zelf goed op waar je op klikt
Daarom is het in toenemende mate van belang om, als het gaat om advertenties of reclames voor kansspelen, casino’s en gokspelletjes, heel goed zelf uit te kijken waar je op klikt. Beter is het om helemaal niet in games, op social media of via YouTube op advertenties voor casino’s en gokspelletjes te klikken. De kans dat je naar een illegaal platform doorklikt, is heel groot. Datzelfde geldt voor zoekresultaten in Google.
Wil je zeker weten dat je altijd zakendoet met een legaal, Nederlands online casino? Voeg dan onze casinopagina toe aan je bookmarks. Op die pagina houden wij alle aanbieders bij die een vergunning hebben om in Nederland kansspelen aan te bieden. De vuistregel is dan heel simpel: alle andere gokspelletjes en casino’s zijn eenvoudigweg illegaal en zou je niet moeten bezoeken.
Over Michael Fancher
Michael is de motor achter online casino Amsterdam. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring als sales expert in diverse niches. Ooit begonnen in de…